svētdiena, 2014. gada 11. maijs

Before this attraction ferments...

(Šis un tas par eifēmismiem un nodrāztām dzīves reālijām)



Oriģinālā šis raksts ticis publicēts citā interneta vietnē pagājušā gada beigās

Mūzikas izdevums "Q" par 2013. gada labāko albumu atzinis "Arctic Monkeys" plati "AM". Tā ptiešām ir galvas tiesu pārāka par iepriekšējo gara veikumu "Suck It and See", ko es nespēju pat vienreiz nomocīt līdz galam. Piegriezās. Sorry, Alex. (Tāds pats liktenis gan piemeklēja "Coldplay'" garlaicību "Mylo Xyloto" un beidzamo Deivida Bovija albumu "The Next Day". Man pietika ar viņa pārsteidzoši gaudulīgo singlu "Where Are We Now?", kas ir pārsitis žēlabainībā "Thursday's Child" un pelnu kaisīšanā uz galvas - Morisiju, kurš, manuprāt, ir pats lielākais pašpasludinātais cietējs visā pasaulē. Vienīgais, ko varu teikt par D. Boviju šobrīd ir tas, ka viņš ir zaudējis savu virspusējo Londonas dienvidaustrumu, precīzāk - Bekhenhemas, akcentu, no sērijas ['allo spaisboi], kas uzspīdēja šad un tad - vai nu uzspēlēts, kas, zinot, ar ko mums ir darīšana,  nebūtu nemaz tik neiespējami, vai arī naturāls [es esmu nodzīvojusi vairāk nekā septiņus gadus dažu autobusa pieturu attālumā no tās vietas, un zinu, kāds tas mēdz būt - visnotaļ sporādisks], bet nav ieguvis arī tipiski amerikānisku izrunu, kas ir vairāk guturāla - tie pamatā ir amerikāņi, kas runā, kā Latvijā saka, "ar karstu kartupeli mutē".)

Citēšu, ko J. Žilde raksta"TVnet", galu galā viņš skaitās mūzikas apskatu guru Latvijā:"Arctic Monkeys" [2013. g.] izdevuši piekto studijas plati, kurā sadarbojušies ar rūdīto rokeri Džošu Homiju (Josh Homme) no "Queens of the Stone Age". (Man tas "rūdītais" gan brīžam atgādina parodiju par tematu.) Jaunais albums apvieno grupai raksturīgos roka rifus, izteiksmīgos tekstus (A.Tērners kādus gadus atpakaļ tika pasludināts par savas paaudzes Polu Velleru (The Jam). Ar to domājot, ka viņš ir lielisks aprakstošu tekstu - a la "Fake Tales of San Francisco" un "When the Sun Goes Down" - autors. - piezīme mana.) ar hiphopa stampājošajiem bītiem un paceļ grupu jaunā kvalitātē. Spilgts piemērs - iespējams, albuma labākais skaņdarbs "Why'd You Only Call Me When You're High?", kurā grupas solists Alekss Tērners apdzied attiecību brīžiem destruktīvo dabu, naktsdzīvi un ar to saistīto bohēmu."

Ja godīgi, albuma apskatniekam, protams, vismaz vienā jautājumā ir taisnība - tas arī, manuprāt, ir viens no albuma labākajiem gabaliem [līdz ar "Do I Wanna Know?" un "Snap Out of It"], kurā apdziedātas varoņa trijos naktī uzpeldējušās mokošās attiecību problēmas, es zinu tā, mēdz gadīties, it īpaši ap trijiem naktī, kad nepiepildītās vēlmes izlaiž nagus smadzenēs vai morālās paģiras, izlīdušas no pagultes vai arī no kādas krūmapakšas, ņem virsroku pār visu citu, taču J. Žilde vispār maldās, jo faktiski runa nav nedz par "bohēmu", nedz par "naktsdzīvi" kā tādu, bet gan par tipisku britu "destruktīvo" laika pavadīšanu pabā/klubā/kaut kur citur, kas īpaši aktuāla kļūst ik gadu ap Ziemassvētkiem, kad Londonā (un droši vien visur citur) ātrās palīdzības vāc kritušos no ielām, fakts, ko viņi publiski atzinuši laikrakstos, un nogādā vai nu mājās, vai arī kaut kur atkačāšanai. Turklāt šo destruktivitāti var piekopt pat neizejot no mājas, līdz apnikumam drillējot vienu dziesmu, pazīstams variants, un spītīgi pielieties ("cause you're not by my side"), līdz jutekļi un emocijas pagurst, un varonis atslēdzoties apšķiež dīvānu ar drinku ("Do I Wanna Know?").

Singla videoklips ir vienkārši brīnišķīgs. Tā spermozi spiedīgā gaisotne, kas burtiski trīs gaisā ("I need a partner tonight") un manifestējas visai perversās halucinācijās, iedragā smadzeņu celles. Un, kas ir liels prieks, Alekss Tērners beidzot izskatās pēc vīrieša, nevis pēc zīdaiņa, kas noraugās pasaulē plaši ieplestām un nevainīgām acīm. Godīgi sakot, man joprojām kaut kā pagrūti nākas atzīt, ka man patīk "bērnudārzs". Es dievinu viņa  tekstus, kas ir gan izjusti, gan trāpīgi.

"I'm sure it's clear and plain to me
Its not an alibi you need just yet
Oh no it's something for those beads of sweat
Yes that will get you back to normal
And after you have dabbed the patch you'll breathe
And then proceed to scratch the varnish off
That newly added calmness
So as not to raise any alarms too soon
And the clean coming will hurt
And you can never get it spotless
When there's dirt beneath the dirt"
A liar takes a lot less time"
            ("Dance Little Liar" - "Humbug")

"Do I wanna know
If this feeling flows both ways,
Sad to see you go
Was sort of hoping that you'd stay
Baby we both know
That the nights were mainly made for saying things that you can't say tomorrow day
Crawling back to you...
Ever thought of calling when you've had a few?
'Cause I always do
Maybe I'm too busy being yours to fall for somebody new
Now I've thought it through"
            ("Do I Wanna Know" - "AM")

"The mirror's image tells me it's home time..."
            ("Why'd You Always Call Me When You're High" - "AM")

Tie ir tikai daži piemēri. Un, kas ir savdabīgi, godīgi atzīstos - nekad nebiju zinājusi, ka "to be high" slengā nozīmē arī "būt pilnā". Vienmēr uzskatīju, ka to lieto, tikai runājot par narkotikām. Bet - mūžu dzīvo, mūžu mācies. Angļu valoda man  joprojām pa daļai ir melna bilde. Tie %, kas neietilpst  normētajā sarunvalodā. To es visskaudrāk apzinos tad, kad skatos vai klausos kaut ko kolorīti britisku. "Porridge" es vispār biju spiesta skatīties ar subtitriem apakšā, jo vietām tiešām nesapratu neko.

Mazs pastāsts par to, cik svarīgi būt pazīstamam ar savas mītnes zemes slengu. Tas notika 2007. gada februārī, datumu nepateikšu. Tātad puisis izpeldēja no darba ap četriem pievakarē, nedaudz šmigā, kantīnē iztukšojis pudeli vīna ar savu tiešo priekšnieku, vismaz pats tā teica, nu, neticu, ka bija tikai viena, piezvanīja man un pavēstīja, ka nākšot uz māju. Gaidu, stundas iet, gaidu, nesaprotu, kur palicis. Ap astoņiem vakarā pienāk īsziņa: "I am in hospital. And I am fucked up." Es, protams, stāvā sajūsmā, prasu, velns un elle, kur tu tagad esi, man braukt pie tevis, vai kā, un kas, pie velna, ar tevi vispār ir noticis.

Pēdējais teikums atnāk vēlreiz. Lielajiem burtiem kā īsteni cūcisks dvēseles kvieciens. "I AM FUCKED UP".

Protams, tā kā es tobrīd vēl nebiju pazīstama ar visām šī vārda  izmantošanas iespējām, man nepielec, kas ar to, sasodīts, ir domāts. Es prasu vēlreiz, histēriski rokoties pa kaut kādu iespiestu vārdnīcu, jo tobrīd augšstāvā internets vēl nebija pieejams. Atnāk vēlreiz tieši tas pats sviests, taču nu jau es esmu uztaustījusi, ko tas žargonā nozīmē, proti, es esmu galīgi pilnā.

Prasu, ko man darīt - braukt un tevi savākt? Nē, es tāpat tikšu mājās. Ieradies "varonis" pavēstīja, ka Čeringkrosā ir norāvis uz pieres, cilvēki izsaukuši ātro palīdzību, viņš aizvests uz hospitāli un izmeklēts, nekas nav atrasts - vienīgās sekas nākamajā dienā, manuprāt, bija burvīgs puns pierē un zvērīgas paģiras. Tad nu viņš piezvanīja uz darbu un vārā balsī izstostīja: "I am too tired today."/"Es šodien jūtos pārāk saguris." Skaists eifēmisms, vai ne?

Tikai galīgs mazohists var piedzerties no vīna.

Tomēr, ja mēs runājam par "AM",  pati labākā dziesma diskā nenoliedzami ir "I Wanna Be Yours"/"Es vēlos būt tavs". Jāpiezīmē, ka oriģinālo pantu autors ir nevis Alekss Tērners, bet gan Džons Kūpers Klārks, kuru viņš pagājušajā gadā intervijā "BBC Breakfast " (un ne tikai tur) ir nosaucis par vienu no personībām, kas atstājušas uz viņu dziļu iespaidu. Stāsts ir pavisam ikdienišķs. Kādu dienu krutais un tipiskais tīnis klasē palika ar muti vaļā, jo viņa angļu literatūras un drāmas skolotājs nolēma nolasīt šo dzejoli, atdarinot ekscentriskā dzejnieka stiepto runas manieri. (Starp citu, tas bija pirmais Klārka dzejolis, kas 2002. gadā tika iekļauts vidusskolas programmā.) Tas licis viņam „saspicēt ausis”, jo Klārka plašais un precīzi izraudzītais vārdu krājums, veids, kā viņš asprātīgi un bieži vien sarkastiski aprakstīja lietas, ir bijis tas, kas iedrošinājis Aleksu sacerēt savus tekstus līdzīgā stilā un parādījis, ko iespējams  panākt ar valodu. 

Džons Kūpers Klārks ir angļu performanču dzejnieks, britu kultūras ikona, kurš kļuva slavens panku ēras laikā septiņdesmito gadu beigās un astoņdesmito gadu sākumā. Vispirms jau ar to, ka viņš noslēdza līgumu nevis ar izdevēju, bet gan ar ierakstu kompāniju. Viņam raksturīga ekscentriska uzstāšanās maniere. “Viņš uzlavās uz skatuves, nesdams plastmasas maisiņu pilnu ar [aprakstītām] papīra strēmelēm. Viņa mati spurojas uz visām pusēm, uz deguna uzstumtas mazas brilles ziliem stikliem un kājās šauras apspīlētas bikses.” Un viņš ir viens no dzejdariem, kas nevairās lietot nenormēto leksiku savos dzejoļos. “The fucking scene is fucking sad, the fucking news is fucking bad, the fucking weed is fucking turf, the fucking speed is fucking surf”“Evidently Chickentown”.

Iespiestā veidā „I Wanna Be Yours ir bijis tikai pirmuzmetums, kura vārdi bieži vien ir tikuši mainīti dzīvās uzstāšanās laikā, lai padarītu to komiskāku. “Tas ir viens no klasiskā stila mīlas dzejoļiem, mīlas dziesma, kurā dzejnieks pauž savu vēlēšanos būt noderīgam savam alku objektam,” izmantojot būtībā banālas un visiem pazīstamas  reālijas - putekļusūcēju, kāru, strāvas skaitītāju, etc. Tas cilvēkiem parāda, ka uzticība un ilgstpēja mūsdienās piemīt ne tikai brendiem un ikdienā lietojamiem priekšmetiem, bet arī cilvēku attiecībām. Ja ticēt viņam, tad šis dzejolis mūsu dienās ir kļuvis par nozīmīgu modernās romantiskās kultūras sastāvdaļu, kas bieži tiekot deklamēts kāzās. Dž. Klārks saka: "Tas ir tikpat neatņemama mūslaiku kāzu ceremoniju sastāvdaļa tāpat, kā 'Always Look On The Bright Side Of Life' humānistu bērēs. Un es, iespējams, esmu piedalījies krietni vairāk bērēs, nekā jūs, tātad varat man ticēt uz vārda." 

“[Kas attiecas uz dziesmu] visi nopelni pienākas manam spalvas brālim  Aleksam Tērneram, kurš pamanījies saskatīt romantisko stīgu šajā dzejolī, “ saka Klārks, “ko es vienmēr esmu spēlējis smiekla pēc tādā kā paviršā manierē. Tas, ko viņš paveicis, ir grūts darbs – viņš pārveidojis dzejoli dziesmā… pievienojot dažas rindiņas no sevis paša. Viņš to pārradījis no pa pusei komiska dzejoļa par pilnasinīgu mīlas dziesmu.” “Viņš ir lielisks tekstu autors, un viņš ir labs dziedātājs. Viņš ir emocionāls. Un viņa balsī šīs emocijas ir lieliski saklausāmas, un viņš liek savam ziemeļnieciskajam akcentam izklausīties ļoti seksīgam.´

Arctic Monkeys - 'I Wanna Be Yours'

I wanna be your vacuum cleaner
breathing in your dust
I wanna be your Ford Cortina
I will never rust
If you like your coffee hot
let me be your coffee pot
You call the shots babe
I just wanna be yours

Secrets I have held in my heart
are harder to hide than I thought
Maybe I just wanna be yours
I wanna be yours
I wanna be yours

Let me be your leccy meter
And I'll never run out
Let me be the portable heater
That you’ll get cold without
I wanna be your setting lotion
hold your hair in deep devotion
At least as deep as the Pacific ocean
I wanna be yours

Secrets I have held in my heart
are harder to hide than I thought
Maybe I just wanna be yours
I wanna be yours
I wanna be yours





Nav komentāru: