ceturtdiena, 2011. gada 5. maijs

Aci piesaistošais ļaunums


(Kā līdz riebumam nodrāzt savu iecienīto dziesmu)

Pēdējā laikā biju nodevusies video eksperimentiem. Tas saucas - no Adobe Photoshop līdz Sony Vegas vai - no statiskām līdz kustīgām bildēm. Godīgi sakot, man vienreiz piegriezās YouTube skatāmās kanoniskās Gisborna/Merionas sopļas, kuras es skatos tāpēc, lai man nevajadzētu traumēt savu psihi ar galveno opusa varoni, un es nolēmu uztaisīt kaut ko nedaudz apokrifiskāku. Vai tas ir labāks - nezinu. Jo savējo es nespēju adekvāti novērtēt. Tāpēc pat nemēģināšu. (Vienīgais, ko varu teikt, šobrīd ir tas, ka vietām es droši vien mainītu bildei pāri klājošos tekstu. Un arī dažas vietas klipā ciestu no mana pedantisma un piekasības. Taču, ņemot vērā, ka procesā es divas reizes gandrīz vai pazaudēju visu, jo Vegasa, prasti sakot, nojūdzās, es esmu pieticīgi apmierināta ar rezultātu.)

Klipa ideju es palienēju no kāda foruma, kur ļautiņi strīdējās par to, vai Sarkangalvītes/Merionas gājieni ar Vilku/Gisbornu ir attaisnojami. (1) (Es reizēm garlaicības atgaiņāšanai mēdzu lasīt visādu drazu, "Doctor Who", "Spooks", "Robin Hood" forumus ieskaitot.) Tur paspīdēja tāda doma - ja Sarkangalvīte būtu pretošanās kustības dalībniece un Vilks būtu nacists, - viss iegultos savās vietās. Tā sakot, makiavellisma domas - mērķis attaisno līdzekļus - apdvesta ideja arī vārnu nomazgās baltu. Man tā vien ieniezējās nagi, taču līdz nesenam laikam ideja palika nerealizēta. Kaut arī jāpiezīmē, ka Pretošanās kustības vēsture iesniedzas krietni senā pagātnē, mēs pat vulgarizējot varētu teikt, ka Jēzus arī bija PK dalībnieks, jo, likdams saviem sekotājiem nest krustu, kas bija tajā laikā izplatīta priekšspēle dumpinieku un dažādu citu salašņu sodīšanai, viņš atbalstīja vienu no tām - sikorijus, mūslaiku apziņā tā galvenokārt saistās ar Otro. pasaules karu.

Anahronismu dēļ "Robinā Hudā" ir visai grūti noteikt laikmetu, to var uzdot par jebkuru laika sprīdi no Kristus dzimšanas līdz pat mūsdienām. Principā, ja klipā ignorē zināmas vēsturiskas butaforijas, zirgu vilktu karieti, zobenus, āvas, dīvaini ģērbtos sargus un visuresošās lāpas un sveces, to mierīgu sirdi var iesmērēt par pagājušā gadsimta četrdesmitajiem gadiem. Un Gisborna ādas ietērps tā arī tiek pasniegts krievu mēlē bez liekas kautrības - "шыкарный эсэсовский прикид/плащик". Šī asociācija man izvilināja smīniņu, jo diezgan spilgti no bērnības atmiņā saglabājies, ka filmās viskrutāk ģērbtie džeki bija Waffen SS oficieri, nevis Sarkanās Armijas nošņurkušie zaldāteļi. (Ne tikai viņu izskats un formu krāsa man šobrīd asociējas ar robinhudismu, bet arī līkie, zaglīgie pirkstiņi, kuru spējas grābt visu, kas ir un nav piesiets, viņi pilnā mērā pierādīja, pēc atmiņas citējot iecienītu padomju preses klišeju, savā ilgajā un smagajā atbrīvošanas ceļā.)

Idejiskā ziņā klipā viss ir vienkārši: burvīgais šerifs, likdams lietā savu neatkārtojamo un samaitāto iztēli, ir uzmargojis radošo projektu ar nosaukumu "Festival of Pain"/"Sāpju festivāls". Un zemnieku iesaistīšanās tajā ir izturēta labākajās totalitāro režīmu tradīcijās - brīvprātīgi obligāta. Turklāt šerifam ir radušās pamatotas aizdomas, ka ne viss viena brunču stērbeles apmāta muļķa un veiklas manipulatores starpā ir tā, kā tas no pirmā acu uzmetiena šķiet.

Patiesībā man jāatzīst, ka šajā video nav neviena pozitīva personāža. Ja neskaita apspiestās tautas masas simbolizējošo Maču. Vai arī bērneli, kas pāris sekundes pavīd pagrabā. Zināms ļaunums izpaužas visu personāžu rīcībā un; savstarpējās attieksmēs. Taču atšķirīga ir katram personāžam piemītošā ļaunuma gradācija.

Šerifa ļaunums ir apzināts, draudīgs un grafisks. Tas kā mākonis ieskauj Notingemu. Pie vārtiem, kur saskaņā ar šerifa norādījumiem droši vien karājas uzraksts - "Laipni lūdzam Notingemā. Brīvākajā no vietām uz zemes," vējā šūpojas pakārtie; tāds tradicionāls viduslaiku pilsētu noformējuma elements. (Ja ticēt padomju gados skatītajām filmām, tas bija raksturīgs arī Trešā reiha ieņemtajās teritorijās.) Goda vietā, kā jau visās viduslaiku pilsētās, ir ešafots. Vieta, kur vajadzētu triumfēt likumībai un taisnībai, ko visai groteski iemieso no tautas balādēm palienētais neliešu pāris. Klipā šerifs lepojas ar savu uzlaboto cietumu un modernizētajiem moku rīkiem. Viņam tas piedāvā izklaides un psihes stabilizācijas iespējas. Ik reizi, kad "Robinā Hudā" kaut kas ir nogājis greizi, šerifs uzlabo garastāvokli kādu spīdzinot vai pakarot. Ja tuvumā nav neviena piemērota eksemplāra, ciest no šerifa riebeklībām dabū viņa rokapuisis.

Vienmēr esmu domājusi, ka šī Pig dziesma ārkārtīgi piestāvētu mūžīgajam cietējam Gisbornam un izmeklēti atklātu viņa iekšējo monologu. Dziesmas ideja par ļauno pasauli, kas sākumā vijas līdztekus video attēlam, kā vienkārša un negrozāma fakta konstatācija no Gisborna puses, beigās izslīd no sazobes un sāk jūtami kontrastēt. Ļaunums ir viņiem cieši blakus, un nekādas mūžīgās mīlestības deklarācijas to nespēs izdzēst. Atšķirībā no šerifa, kurš iemieso savas idejas dzīvē, Gisborns tikai izpilda viņa pavēles. Taču, kā mēs zinām no Nirnbergas, tas nav nekāds attaisnojums.

Lēdijas Merionas ļaunums izpaužas kā apbrīnojama spēja rīkoties cietsirdīgi cēlas idejas ietvaros, slājot visam pāri Nensijas Sinatras dzelzs "zābaciņos". ("These boots are made for walking,/ and that's just what they'll do/ one of these days these boots are gonna walk all over you.") Idejas vārdā viņai nav problēmu vajadzības gadījumā sprauni drasēt pāri līķiem. Tā kā tā nav tikai Gisborna mērķtiecīgā karjerisma izraudzīta virzības trajektorija. Attiecībā uz Gisbornu es speciāli lietoju vārdu "asset", ar ko spiegu žargonā apzīmē 'informantu, kurš tiek izmantots', lai iezīmētu abu attiecības ar sarkanu krāsu. Tas kaut kā neož pēc laimīgajām beigām, ko visai izteikti viņu storijai cenšas piekabināt sentimentālu pastāstu cienītājas, vai ne?

Klipam gan piemīt zināms happy endisms, taču ļaunums nav uzvarēts, tas tikai ir pārgrupējies.



PIG "SWEET CHILD"

I see evil...
I hear... evil
I see evil...
I hear... evil
My child... my love... my child
I wanna be more than I am
I wanna give more than I can
I wanna let you live your life
Though day is over and it is night
Through trial, temptation
You're the one, my redemption
People talk of wrong or right
The gods have flown, they've taken fright
Left you little one alone
To fend and die on your own
I'm gonna love you now and ever
I'm gonna hold myself together
Wrap my soul around you
Hold you tightly through the night
I'm gonna love you now and ever
Hold you all the days I have
We're gonna be together now
But I'll love you forever
_________________________________________

1) Par pasaku sižetu sagrozījumiem sk. šeit.

Nav komentāru: